Opisy
959
Porsche 959 - jedno z najbardziej unikatowych konstrukcyjnie aut, jakie kiedykolwiek wprowadzono do produkcji. Nadwozie z kevlaru i z aluminium, zaawansowany napęd na wszystkie koła czy w końcu silnik wyposażony w niezwykły system doładowania - na niższych obrotach mniejsza z turbosprężarek wspomagała pracę 3 cylindrów, a przy wyższych druga turbina ładowała wszystkie 6 cylindrów, dzięki temu z pojemności 2,9 l silnik rozwijał moc 450KM. Silnik pochodził od wyczynowego pojazdu Porsche 962Porsche 956, który z kolei zapożyczono z modelu Porsche 935 później użyto go także w modelu Porsche 962, w którym osiągał moc ponad 700KM. Pojazd miał doskonałe osiągi - 3,6 s do 100km/h i prędkość maksymalną 317km/h. Trzeba pamiętać, że auto powstało w drugiej połowie lat 80., kiedy takie parametry były czymś szokującym w samochodzie cywilnym. Razem z modelem F40 firmy Ferrari zapoczątkował erę super-szybkich samochodów zdolnych poruszać się po cywilnych drogach. Wraz z wejściem na rynek modelu Jaguara XJ 220 model 959 przestał być tak awangardowy. Pojawiła się także wersja 959 S, która miała bardziej skąpe wyposażenie, jednak dzięki lżejszemu nadwoziu mogła jechać jeszcze szybciej.Samochód ten nie był sprzedawany w USA (nie spełniał norm emisji spalin).
Konkurenci
959 był samochodem nadprzeciętnie awangardowym. Jego największym konkurentem był produkt Ferrari a mianowicie Ferrari F40. Co prawda patrząc na osiągi F40 była trochę mocniejsza i szybsza, także stabilność na wprost była o wiele lepsza niż w 959. Jednak zakręty F40-stka pokonywała już gorzej i wymagała bardziej doświadczonego kierowcy. Trudniejsze było jej opanowanie. W Porsche wszystko przebiegało łagodniej, także komfort był lepszy. Porsche posiadało naped na obie osie tak dobrze sprawdzający się w warunkach wilgotnych i na śliskiej nawierzchni. Także wyposażenie w 959 było dużo bardziej bogatsze, skórzana tapicerka, klimatyzacja, kontrola trakcji, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (także podgrzewane) i regulacja wysokości i twardości zawieszenia. We wczesnych latach 1990 nastąpił bum na tego typu auta i pojawiły się modele takie jak: Jaguar XJR-15, XJ 220, Lamborghini Diablo, Cizeta Moroder V16T, Bugatti EB 110/S, McLaren F1, Isdera Commendattore 112i czy wreszcie następca F40-stki Ferrari F50, z którym Porsche mogło nadal konkurować pod względem osiągów.
Galeria
