Opisy
911
Porsche 911 - model sportowego samochodu osobowego, produkowanego przez firmę Porsche w swoich zakładach w Zuffenhausen w Niemczech, od roku 1963.
Porsche 911, jako typ 911 produkowano w latach 1963 - 1989, jednak kolejne odmiany także nazywano 911, głównie ze względów marketingowych. Nie licząc modelu 912 wszystkie poniższe modele nosiły oznaczenie 911.
Typ 911
Projekt o nazwie 901 zakładał stworzenie nowego, nowoczesnego samochodu sportowego, który mógłby zastąpić przestarzały model 356. Po proteście firmy Peugeot, która zarezerwowała trzycyfrowe numery z zerem w środku, nazwę zmieniono na 911. W ten sposób w 1963 roku narodziła się legenda. Wyposażona w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 2.0 l. i mocy 130 KM.
Wkrótce okazało się, że auto jest zbyt narowiste i bardzo trudne do opanowania w szybko pokonywanych zakrętach. W 1966 roku wprowadzono więc wersję o zwiększonym rozstawie osi (o 60 mm). Jednocześnie pojawiło się 911S, w której podniesiono moc do 160 KM. Rok później obok dotychczas dostępnej wersji coupe, dołączyła targa. W 1970 roku powiększono pojemność silnika do 2.2 l. a w 1972 do 2.4 l. (moce od 130 do 190 KM).
W 1974 roku zastosowano silnik o pojemności 2687 cm3 z modelu Carrera RS 2.7. Pojawiły się problemy z chłodzeniem, zwłaszcza w krajach o gorącym klimacie, gdyż powiększono pojemność z 2.4 do 2.7 l., nie zmieniając układu chłodzenia. W 1977 roku pojawiło się 911 SC (Super Carrera) a jego silnik otrzymał pojemność 3.0 l. i moc 180 KM. W 1983 Porsche zaprezentowało pierwszy model 911 w wersji kabriolet.
Carrera RS 2.7
Porsche Carrera RS powstał w 1972 roku jako samochód przeznaczony do rajdów i wyścigów. Niższa masa o 150 kg, sportowe zawieszenie i silnik o mocy 210 KM czyniły z tego modelu rewelacyjny samochód wyczynowy. Cechą charakterystyczną tego auta był duży tylny spoiler zintegrowany z tylną klapą. Przez dwa lata produkcji powstało ich zaledwie 1636 sztuk.
911 Carrera
W 1984 roku wprowadzono na rynek nową wersję o nazwie 911 Carrera, zastępując model 911 SC. Auto otrzymało silnik o pojemności 3.2 l. Wzrosła moc, zmieniono hamulce, auto otrzymało wygląd wersji Turbo. Pod koniec jego produkcji, w 1989 roku, pojawiła się limitowana wersja Speedster, nawiązująca do modelu Porsche 356 Speedster.
Model 912
Porsche 912 było w rzeczywistości modelem 911 wyposażonym w czterocylindrowy silnik z Porsche 356B, o pojemności 1.6 i mocy 90 KM. Produkowano go w latach 1965 - 1969. W 1967 roku na takim aucie startował polski kierowca rajdowy Sobiesław Zasada.
Pojawiła się jeszcze wersja 912E o oznaczeniu wewnętrznym 923, zaprezentowana w 1976 roku z czterocylindrowym silnikiem z modelu 914, o pojemności 1971 cm3 i mocy 110 KM. Powstało jednak tylko 2099 sztuk tego modelu.
Typ 930
930 to oznaczenie pierwszego modelu 911 Turbo, z turbodoładowanym silnikiem, o pojemności 3.0 l. i mocy 260 KM od 1975 i 3.3 l. i mocy 300 KM od 1978 roku. Tą wersję produkowano aż do 1989 roku. Na rynek europejski w 1983 roku przedstawiono wersję 330 konną a w 1986 na rynek japoński i amerykański moc obniżono do 282 KM ze względu na emisję spalin.
Typ 964
W 1989 roku pojawił się typ 964 w wersjach Carrera 2, Carrera 4 (napęd na cztery koła) i Turbo (typ 965). Obie Carrery otrzymały silnik o pojemności 3.6 l. i mocy 250 KM. Turbo, otrzymało silnik o niezmienionej pojemności (3.3 l.), lecz moc wzrosła do 320 a w 1993 roku do 360 KM mając większy silnik o pojemności 3,6 l.
Pod koniec 1992 roku zaprezentowano wersję Speedster opartą na modelu 964 Carrera 2. Powstało ich zaledwie 925 sztuk.
Typ 993
Po raz pierwszy znacząco zmodernizowano wygląd samochodu w 1993 roku wprowadzając typ 993. Najbardziej rzucającą zmianą są pochylone przednie reflektory, przypominające wyglądem model 959. Zastosowano w nim silnik 3.6 l. o mocy 272 a od 1996 roku 285 KM. Wersja Turbo (Typ 993) osiągała 408 KM z silnika 3.6 a w wersji Turbo S nawet 450 KM. To pierwsza 911, która oferuje podwójne turbodoładowanie a nie jak w poprzednich modelach tylko jedna turbina. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to 911 GT3 z silnikiem 3600 cm3 i mocy 360 KM a drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 430 KM. Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne.
Typ 996
W 1998 roku zaprezentowano całkowicie nową konstrukcję (typ 996) mającą całkowicie zastąpić dotychczaowe modele, ciągle modernizowanego auta, konstrukcyjnie pochodzącego z lat sześćdziesiątych. Nadwozie o obłych kształtach przypomina jednak, że nadal mamy do czynienia z modelem 911. Najbardziej krytykowany był za kształt przednich reflektorów, zintegrowanych z mniejszymi lampami, odbiegających od tradycyjnych okrągłych lub owalnych, znanych z dotychczasowych modeli. Podstawowe modele Carrera i Carrera 4 otrzymały całkowicie nowy, chłodzony cieczą silnik sześciocylindrowy, nadal w układzie bokser, nadal umieszczony z tyłu, o pojemności 3.4 l. i mocy 300 KM (w wersjach S 320 KM). Wersję turbo (czteronapędowa) zaprezentowano we wrześniu 1999 roku. Osiągała ona moc 420 KM w wersji Turbo i 450 KM w wersji Turbo S. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to 911 GT3 z silnikiem 3600 cm3 i mocy 381 KM a drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 462 KM. Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne.
Typ 997
W 2004 roku zaprezentowano zmodyfikowany typ 996, oznaczając go jako typ 997. Przestylizowano przednią i tylną część nadwozia. Reflektory znów mają owalny kształt a tylne błotniki poszerzono nadając autu bardziej sportową sylwetkę. Zmodyfikowano także silnik, który teraz ma pojemność 3.6 l. i moc 325 KM w wersjach Carrera i Carrera 4, oraz 3.8 l. i moc 355 KM w wersjach Carrera S i Carrera 4S.
- * Targa4 posiada jednostki napędowe zapożyczone z Carrery. Występuje w 2 odmianach 4 i 4S. Wyróżnia się ostro zakończoną ramą dachu, która posiada prowadnice umożliwiające odsunięcie szklanego topu.
- * GT3 Od maja 2006 w salonach można kupić odchudzoną wersję 911. Typ GT3 i jeszcze bardziej sportową wersję GT3 - GT3RS (RS-rennsport) o obniżonej masie i poszerzonych o 44mm błotnikach przystosowaną do wyścigów na torach. Pojemność sześciocylindrowego boxera w obu wersjach wynosi 3.6 litra, posiada 4 zawory na cylinder, a 2 wałki rozrządu znajdują się w głowicy. Jednostka napędowa rozwija moc 415 KM przy 7600 obr/min. Prędkość max. tej wersji to 310 km/h. Max. moment obrotowy wynosi 405 Nm przy 5500 obr/min. GT3 jest jedyną wersją modelu 911 która posiada 2 miejsca siedzące. Od 0-100 km/h auto rozpędza się w 4,3s GT3 i 4,2s GT 3RS Obie wersje posiadają manualną skrzynię biegów a napęd przenoszony jest na koła tylne.
- * Turbo Istnieje także wersja Turbo Cabrio. Posiadają silnik przeciwsobny o pojemności 3.6 , 4 zaworach na cylinder i 2 wałkach rozrządu w głowicy. Moc max. to 480KM przy 6000 obr/min, prędkość maksymalna to 310 km/h. Max. moment obrotowy wynosi 620 Nm, a z overboostem 680 Nm przy 1950 obr/min. Auto osiąga 100 km/h po 3,9s ze skrzynią manualną i 3,7s ze skrzynią automatyczną Tiptronic S, średnie spalanie wynosi 12,9 l/100 km ze skrzynią manualną i 13,9 l/100 km ze skrzynią Tiptronic S. 911 Turbo wyposażone jest w 2 turbosprężarki ze zmienna geometrią łopatek VTG co jest rozwiązaniem rewolucyjnym w silniku benzynowym i zastosowanym jak dotad jedynie przez porsche.
- * GT2 odchudzona i usportowiona wersję Turbo - GT2 posiada 530 KM, 685 Nm od 2200ob./min. do 4500ob./min., 2 turbosprężarki VTG , prędkość max. 329 km/h, średnie spalanie na poziomie 12,5 l/100 km i w odróżnieniu od wersji Turbo moc jest przekazywana na koła tylne. Pomimo ze silniki w GT2 i Turbo są identyczne to zwiększenie mocy osiągnieto przez modyfikacje dolotu powietrza oraz z zastosowanie po raz pierwszy calkowicie tytanowego ukladu wydechowego.
Galeria









